3η Σχολή Γονέων: Τεχνολογία και Μάθηση- τα θετικά και οι κίνδυνοι

Αρχικά, πρέπει όλοι να αποδεχτούμε ότι η ενασχόληση με το διαδίκτυο αποτελεί τη νέα μορφή διασκέδασης για τα παιδιά μας, και πολλές φορές μάλιστα μπορεί να αποδειχθεί και αρκετά εποικοδομητική. Την ίδια στιγμή, όμως, εμείς, ως γονείς, πρέπει να βάζουμε σαφή όρια στη χρήση της και να επιτηρούμε τη δραστηριότητα των παιδιών μας ακατάπαυστα. Αυτά και όλα τα παρακάτω μας ανέλυσε σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρουσίαση ο κ.Ηρακλής Βελισσαρίδης, ειδικός στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία, στην ανοιξιάτικη Σχολή Γονέων του σχολείου μας.

Ξεκινάμε πάντα δείχνοντας ενσυναίσθηση (“Καταλαβαίνω ότι σου αρέσει πολύ”, “Ξέρω ότι θέλεις να επικοινωνείς έτσι με τους φίλους σου”) αλλά ταυτόχρονα βάζουμε σαφή όρια στο χρόνο ενασχόλησης και στο χώρο. Χωρίς να κρύβουμε κινητά και tablets, το παιδί πρέπει να γνωρίζει ότι μπορεί να τα χρησιμοποιήσει σε καθορισμένες ώρες της ημέρας- σίγουρα όχι αργά το βράδυ- και σε ένα κεντρικό σημείο του σπιτιού, χωρίς να απομονώνεται σε ένα χώρο ανεξέλεγκτο. Ελέγχουμε την πρόσβασή τους στο διαδίκτυο πάντα με φίλτρα και προγράμματα parental control Εννοείται ότι εμείς είμαστε οι πρώτοι που δίνουμε το καλό παράδειγμα στη σωστή χρήση της τεχνολογίας άρα αν είμαστε αδιάκοπα ‘συνδεδεμένοι΄, σίγουρα δεν μπορούμε να πείσουμε.

Ο ομιλητής μας, επίσης, μας ανέλυσε τη ΄γέφυρα επικοινωνίας’ που πρέπει να χτίζουμε κάθε φορά που ζητάμε από το παιδί να σταματήσει να παίζει. Πρέπει, λοιπόν, να επεμβαίνουμε σε ‘στρογγυλά’ χρονικά παράθυρα, π.χ. όταν ένας αγώνας κοντεύει να τελειώσει, και να ρωτάμε κάτι σχετικό με το παιχνίδι που παίζει δείχνοντας ενδιαφέρον. Με αυτόν τον τρόπο η αποκοπή του από τον εικονικό κόσμο και η ένταξή του στον πραγματικό γίνεται πιο ομαλά καθώς ο εγκέφαλος του προσαρμόζεται πιο εύκολα. Σε καμιά περίπτωση δεν αρπάζουμε κινητό ή tablet με τη βία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση ώστε να αναγνωρίσουμε σημάδια εθισμού, όπως αντικοινωνική συμπεριφιρά, επιθετικότητα, αγένεια, έλλειψη ενδιαφέροντος για άλλες ασχολίες, αμέλεια στις σχολικές υποχρεώσεις. Επίσης, έχει αποδειχτεί ότι η ενασχόληση των εφήβων με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους κάνει πιο επιρρεπείς στο να εμφανίσουν ανασφάλεια, χαμηλή αυτοεκτίμηση, μελαγχολία και κατάθλιψη. Και σε τέτοιες περιπτώσεις δεν πρέπει να διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια από ειδικούς.

Στην ιστοσελίδα του σχολείου μας θα βρείτε χρήσιμα links εκπαιδευτικού περιεχομένου για την ασφαλή περιήγηση των παιδιών. Επίσης, σας παραθέτουμε μερικά ενδιαφέροντα άρθρα σχετικά με όλα αυτά που αναφέραμε εκείνη τη μέρα.